Kommuners vinterväghållning

Att snöröja och bekämpa halka behöver anpassas efter de lokala förutsättningarna och skiljer sig därför över landet. Våra kommuner har därför satt upp regler för hur vinterväghållning ska gå till. Dessa uppdateras emellanåt efter ambitionsnivå och vad budgeten tillåter.

När man inte är nöjd med hur snöröjning och halkbekämpning fungerar bör man vända sig till sin kommun och klaga, men det kan vara svårt för en lekman att förstå hur hela systemet är upplagt. Så därför drar man sig gärna för att göra detta. Man känner heller inte till de krav kommunerna ställer på sina underentreprenörer, som oftast är de som utför arbetet, och klarar därför inte att ta diskussioner runt vinterväghållningen.

Bilden visar obefintligt snöröjd trappa ned till gångtunnel, och som man tvingas använda för att passera vägen.
80-åriga Elvira på väg ned i gångtunnel. Året var 1986.

Jag har därför här sammanfattat vad vår egen kommun, Göteborg, har för riktlinjer för snöröjning och halkbekämpning och förhoppningsvis kan det vara till lite hjälp när man ringer sin egen kommun:

Mellan 15/10 – 15/4, vinterväghålls de kommunala gatorna inom Göteborgs Stad av stadsmiljöförvaltningen. Det gäller huvudgator, bostadsgator, backar, GC-banor, hållplatser, gångbanor och övriga ytor som stadsmiljöförvaltningen förvaltar.

För att beredskapen ska gå ut och snöbekämpa krävs ett uppfyllt startkriterium, vilket varierar för olika gator. Det ska ha snöat mellan 2-5 cm innan startkriteriet är uppfyllt. Därför kan det ibland dröja innan snöpådragen startar.

Gatorna har olika prioriteringsordning. Större gator, där många färdas och där kollektivtrafiken kör, går först. Sist kommer mindre gator, som bostadsgator.

Olika gator har även olika åtgärdstider. De större gatorna behöver snöbekämpas tidigare då fler använder dessa. Åtgärdstiderna bygger på en ”normalvinter” eller ”normalsnöfall”. Kommer det 10 cm snö, eller mer, kan det vara svårt att hålla tiderna. Stadsmiljöförvaltningen får då gå tillbaka ytterligare ett tillfälle (eller så länge det snöar) och ploga om på nytt. Skulle det bli riktigt mycket snö får förvaltningen prioritera framkomlighet i första hand för kollektivtrafik och gående.

Inom momentet halkbekämpning och snöröjning finns bostadsgator som benämns backprogram. Backprogram innebär att förvaltningen åtgärdar dessa gator först i ett område då de anses vara så branta att de måste få en tidig åtgärd för att kunna köras på. Förutom flis på dessa gator lägger stadsmiljöförvaltningen även ut salt. Vid snöröjning prioriteras sträckor till förskolor och skolor liksom gångvägar till kollektivtrafikhållplatser.

I centrum finns det många gator som är smala eller på annat sätt saknar möjlighet till att lägga upp snöhögar. Från dessa gator måste man därför köra bort snön.

På gator där det kör kollektivtrafik finns också krav på att ploga både körytor och hållplatser. Det får inte plogas upp snövallar i ändarna på hållplatserna. Dels är de siktskymmande och dels svänger bussars överhäng ut över hållplatsen och kan skrapa i dessa snövallar.

Så kallad moddplogning ska alltid ske efter snöfall om det råder töväder.
Modd som slungats ut på gång eller cykelbana måste åtgärdas.
Snöröjning i spårområde kör efter planerade rutter. Rengöring av växlar ska inte påbörjas förrän snöröjningsfordon passerat.

Så försöker man genomföra vinterväghållningen i Göteborg, en stad som är både är kuperad och har en komplicerad trafikmiljö med tåg, spårvagnar och bussar blandade med oskyddade trafikanter.